Foreningen ledes af en bestyrelse på 9 personer.

Desuden er der nedsat 4 arbejdsgrupper, som har udpeget særlige arbejdsområder i forhold til foreningens hovedformål. Hver gruppe består som minimum af 3 valgte personer samt øvrige med interesse for arbejdet i disse grupper.

Gruppe A beskæftiger sig med områdets fysiske planlægning.

Et meget væsentligt område, efter nedlæggelsen af Aakirkeby Kommune og oprettelsen af Bornholms Regionskommune.

Især hvis vi i Aakirkeby har et ønske om at påvirke udviklingen af vores by.

Gruppe B beskæftiger sig med lokalhistorie, bybevaring, fotoarkiv m.m.

Engagerede medlemmer samles hver onsdag formiddag og registrerer og arkiver bl.a. billeder og avisudklip. Har man lyst, kan man besøge arkivet i dette tidsrum eller efter aftale.

Gruppe C beskæftiger sig med medlemsaktiviteter, såsom fester, arrangementer, medlemsinformation o.l.

Som årlig tilbagevendende aktiviteter arrangeres Skt. Hans bål og strandrensning

Desuden arrangeres udflugter eller virksomhedsbesøg af forskellig karakter.

Gruppe D er en kunstforeningsgruppe baseret på aktiviteter i og omkring 2´RN.

Borgerforeningen har forskellige samarbejdsrelationer.

Problemer af fælles interesse for hele Aakirkeby koordineres gennem AakirkeBYtinget, som er en paraplyorganisation for foreninger, organisationer og grupperinger i Aakirkeby.

Dernæst har foreningen et tæt samarbejde med SYTE (Sydbornholms Turist- og Erhvervssammenslutning),

Foreningen stiftede i 1970 sammen med Aakirkeby Idrætsforening og den daværende Aakirkeby Kommune den selvejende institution, Aakirkeby-Hallerne. Foreningen har stadig repræsentanter og bestyrelsesmedlemmer i denne institution.

Endvidere er foreningen medlem af Blomsterfestfonden, som i perioden 1964-2003 stod bag den årlige byfest i Aakirkeby, kaldet Blomsterfesten. Denne fest, som p. t. er lagt i mølposen, har været med til at skabe det økonomiske grundlag for etablering og udvidelse af Aakirkeby-Hallerne.

Har du yderligere spørgsmål til foreningens virke, er du velkommen til at kontakte et af foreningens bestyrelsesmedlemmer.