Stiareal ved Kannikegårdsskoven

Skovrejsning i Kannikeskoven

Bornholms Regionskommune, i samarbejde med Rønne Havn og Growing Trees Network, har i 2021-22 udvidet Kannikeskoven med ca. 4 ha. Den nye, bynære skov, med søer, høje, engarealer og lysninger, skaber en ny slags rigere natur i Aakirkeby. Formålet er bl.a. at sikre biodiversitet og grundvandet, og den byder på nye rekreative muligheder for øens borgere og gæster. Skovens udformning og indhold  er blevet til i et nært samarbejde med borgerne og skolerne i Aakirkeby. Den indeholder en bred variation af danske træer og buske, en sommerfugleeng, skoleskov, et gennemgående stiforløb og en stor hundeluftergård.

Aakirkeby Borgerforening rejste fondsmidler til anlæg af grus-belagte stier og til opstilling af opholdsinventar. Stierne sikrer adgang til de varierede naturområder og hundeluftergården for borgere med funktionsnedsættelser, for småbørnsforældre med barnevogne og for andre, som har behov for at kunne bevæge sig på et fast underlag, og forbinder tre adskilte boligområder. De unikke handicap-og kørestolsvenlige bord/bænkesæt og hvilepunkter skaber gode muligheder for pause og ophold. Borgerforeningens projekt sætter fokus på natur, bevægelse, sundhed og det sociale.

admin