Vedtægter

Aakirkeby Borgerforening.

§ 1.

Formål.

Foreningens formål er at varetage medlemmernes interesser som borgere i Aakirkeby.

§ 2.

Medlemmer.

Som medlemmer kan optages alle der er interesseret i foreningens arbejde.

Indmeldelse sker ved henvendelse til foreningens bestyrelse. Udmeldelse sker ved henvendelse til kassereren.

Et medlemskab dækker hele husstanden, dog således at en husstand maksimalt har 2 stemmer.

§ 3.

Kontingent.

Kontingentet fastsættes på generalforsamlingen. Kommer et medlem i restance med 3 måneder og efter en skriftlig påmindelse stadig ikke har betalt, har bestyrelsen ret til at slette vedkommende, der ikke igen kan optages som medlem før restancen er betalt.

§ 4.

Medlemmernes forpligtelser.

Foreningens medlemmer er forpligtiget til at overholde foreningens vedtægter samt de beslutninger, som træffes af generalforsamlingen.

Overtrædelse kan medføre øjeblikkelig eksklusion efter beslutning af bestyrelsen. Ethvert ekskluderet medlem har ret til personligt at forelægge eksklusionen til endelig afgørelse på den førstkommende generalforsamling.

§ 5.

Generalforsamlingen.

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed og er beslutningsdygtig uanset de fremmødte medlemmers antal.

Alle generalforsamlinger skal bekendtgøres med 14 dages varsel i de bornholmske dagblade.

Ved enhver ordinær generalforsamling behandles følgende dagsorden:

1.      Valg af dirigent og stemmetællere.

2.      Beretning ved formanden om foreningens virksomhed.

3.      Beretning fra de i § 7 nævnte arbejdsgrupper.

4.      Revideret årsregnskab forelægges til godkendelse.

5.      Indkomne forslag.

6.      Fastsættelse af kontingent.

7.      Valg.

1. valg af formand/kasserer, der vælges skiftevis for 2 år.
  2. valg af  3/4 bestyrelsesmedlemmer, der vælges skiftevis for 2 år.
  3. valg af 2 suppleanter, der vælges hvert år.
  4. valg af 2 revisorer og 2 revisorsuppleanter, der vælges skiftevis for 2 år.
  5. valg af styrings-gruppemedlemmer til de i § 7 nævnte arbejdsgrupper.
  6. valg af 7 repræsentanter og 2 suppleanter til institutionen Aakirkeby-Hallerne S/I.

8.      Eventuelt.

Generalforsamlingen afgør ved simpelt flertal de forslag, der er optaget på dagsorden med undtagelse af beslutninger om vedtægtsændringer og foreningens eventuelle opløsning.

For vedtagelse af nye vedtægter og vedtægtsændringer kræves 2 / 3 flertal på hver af 2 på hinanden følgende generalforsamlinger, med mindst 14 dages mellemrum.

Stemmeafgivning kan kun ske ved personligt fremmøde.

Hvis det forlanges, skal stemmeafgivningen foregå skriftligt.

Samtlige medlemmer over 18 år har stemmeret.

Bestyrelsen kan indkalde til ekstraordinær generalforsamling, når den finder det nødvendigt og skal indkalde til en sådan, senest 30 dage efter at mindst 15 af foreningens stemmeberettigede medlemmer har indgivet skriftlig begæring herom med angivelse af dagsorden.

§ 6.

Bestyrelse og revision.

På førstkommende bestyrelsesmøde efter ordinær generalforsamling, konstituerer bestyrelsen sig med næstformand og sekretær.

Samt udpeger 5 bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter til Blomsterfestfonden.

Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst 5 af medlemmerne, der iblandt formanden eller næstformanden er til stede.

Foreningens regnskabsår er kalenderåret.

Kassereren indestår for alle ind- og udbetalinger og er ansvarlig for foreningens kassebeholdning.

Kassereren skal senest 14 dage før generalforsamlingen forelægge det reviderede regnskab for bestyrelsen.

Revisorerne har til enhver tid adgang til at kontrollere foreningens bøger og regnskabsbilag samt formue.

Afhændelse og pantsætning af foreningens aktiver kan ske iflg. generalforsamlingens beslutning.

§ 7.

Foreningens opbygning.

Foreningen ledes af en bestyrelse bestående af 9 medlemmer. Bestyrelsen har ansvaret for økonomi, koordinering af de enkelte arbejdsgrupper samt foreningens forbindelser udadtil.

Der nedsættes følgende arbejdsgrupper:

a)      En arbejdsgruppe der beskæftiger sig med områdets fysiske planlægning.

b)     En arbejdsgruppe der beskæftiger sig med lokalhistorie, bybevaring, fotoarkiv m.m.

c)      En arbejdsgruppe der beskæftiger sig med medlemsaktiviteter, såsom fester, arrangementer, medlemsinformation o.l.

d)     En arbejdsgruppe som skal være en kunstforeningsgruppe baseret på aktiviteter i og omkring 2RN samt galleri 2RN.

Yderligere arbejdsgrupper kan nedsættes efter beslutning på en generalforsamling.

Hver arbejdsgruppe ledes af en styringsgruppe, der består af 3 medlemmer, hvoraf de 2 vælges på generalforsamlingen, medens bestyrelsen af sin midte vælger det sidste medlem.

Samtlige af foreningens medlemmer har ret til at deltage i de arbejdsgrupper, de har lyst til.

Retningslinier for arbejdsgruppernes arbejde fastsættes af de enkelte styringsgrupper og bestyrelse i samarbejde.

Foreningens opløsning.

Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en hertil indkaldt generalforsamling med 3/4 flertal af de fremmødte.

Såfremt under 1/2 af foreningens medlemmer giver møde afholdes ny generalforsamling tidligst 21 dage efter første generalforsamling.

Her kan den endelige beslutning om opløsning træffes med 3/4 flertal uanset antallet af fremmødte.

Foreningens aktiver skal efter en opløsning anvendes til gavn for områdets beboere i.h.t. foreningens formålsparagraf.

Endelig beslutning om midlernes anvendelse træffes ved den opløsende generalforsamling.

Ændret på ordinær generalforsamling den 13.3.2013 og efterfølgende endelig vedtaget på en ekstraordinær generalforsamling den 7.5.2013